Anskuelses billeder
Anskuelsesbillederne blev i undervisningen (fra 1870’erne) brugt som udgangspunkt for en samtale mellem læreren og eleven om forskellige emner. Fokus var på barnets aktive deltagelse og udvikling. Opfattelsen var, at børn bedre forstod sammenhænge, genstande og begreber, hvis de kunne se det ved selvsyn. Men vigtigst var det, at børnene med deres egne ord fortalte om, hvad de så på billederne eller oplevede på en tur i skoven. Barnets brug af egne erfaringer skulle styrkes, og deres sproglige færdigheder skulle udvikles herigennem. Datidens nye pædagogiske nøgleord var selvvirksomhed og selvudvikling.
På arkiv og museum i Ørnhøj har vi bevaret mange af de smukke gamle billeder.
Andre historier
-
Skovhaven
Denne billedserie taler for sig selv – det var skrækkeligt at se på og følge med i på afstand.Det var en lettelse da alt var væk og der i stedet lå asfalt over store dele af det der var voresskovhave.TILBAGEBLIK 2020.Nu er der gået seks år siden vores ejendom på bakken forsvandt, sammen med otte […]
-
Om Karen Tipsmark
Karen blev født den 23. april 1919 på Askov mark. Hun blev døbt Karen Graversen den 4. maj i Ørnhøj kirke. Hendes mor hed Kirsten Marie Graversen. Der er ikke oplyst hvad hendes far hed.Karens første år med moderen var hos bedsteforældrene Gravers Graversen og Anna.Karens skolegang foregik på Nørhede skole. Som 14 årig den […]
-
Et døgn i Nazisternes vold.
Fortalt af Frederik Overgård. En ubehagelig oplevelse som jeg havde i slutningen at den tyske besættelse. Den tyske besættelsesmagt var på dette tidspunkt nærmest desperat på grund af den militære situation på fronterne og også på grund af den forstærkede sabotagevirksomhed her i landet. Det’ begivenhed jeg her vil fortælle om, fandt sted fredag den […]