Jernbanevæsnet.
Den første banegård blev bygget i 1877, den blev spåntækket og var ikke ret stor. Postlokalerne var bleven flyttet til den vestre ende og blev først flyttet derfra i 1892 til egen bygning.
Strækningen Silkeborg — Herning blev åbnet 28 August 1877, den var først privatbane og blev overtaget af staten 1 November 1878 og forlænget til Skjern og åbnet for trafik 1 Oktober 1881.
Den 12 Oktober 19o4 blev banen Holstebro – Herning åbnet, men på grund af bypolitiske forhold om øst — vest blev Vejlevej lukket for gennemkørsel til byen og flyttet til bryggergade, mod en gangtunnel under banen ved Vejlevej. 1906 den 20 Juni kom så Viborgbanen og først i 1914 den 1 Januar kom banen til at fortsætte til Vejle.
Holstebro – Herning 41,2 åbnedes for driften 12 10 1904 Viborg – Herning 47,8 åbnedes for driften 20 6 1906 medens strækningen Herning — Give åbnedes for driften 1/1 1914.
I tilslutning til privatbanen Vejle — Give, der den i Oktober blev overtaget af staten, hvorved Herning blev endepunkt for den 73 km. lange statsbane Vejle — Herning.
Skrevet af Ingvard H. Pedersen (1893-1966), forhåndværende fotograf, Herning.
Andre historier
-
Om Mette Bolette Pedersen
-
Borgmestre i Herning Kommune
Titlen indføres med byens overgang fra landkommune til købstad pr. 1. april 1913 – 1921: Christian Yde, bankdirektør Udnævnt af kongen, tidligere formand for sognerådet. 1921 – 1946: Helge Kampmann, grosserer V 1946 – 1961: P. Munk-Poulsen, skoleinspektør V 1961 – 1976: Jens Mathiasen, købmand V 1976 – 1990: N. O. Hansen, major V 1990 […]
-
Skarrild KFUM & K`s Idrætsafdeling
30 års historie fra 1943 til 1973Af Arne Arntsen, SkarrildKlubhuset i Ulvtoft Jeg vil gerne skildre et tidsbillede af et ungdomsarbejde i årene fra 1943 og ca. 15 år frem.Dernæst vil jeg gerne give en nogenlunde kronologisk oversigt over foreningens arbejde fra 1943 og til ca. 1973, altså ca. 30 år. Mit tidsbillede:Situationen i besættelsesårene […]